تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 11:10
191 بازدید
کد خبر : 208859

هجوم باکتری های زنده به صنعت محصولات بهداشتی و زیبایی پوست

هجوم باکتری های زنده به صنعت محصولات بهداشتی و زیبایی پوست

شاید خیلی اوقات شنیده باشید که میکروارگانیسم ها و به خصوص باکتری ها باعث بروز بیماری و عفونت می شوند. این حساسیت نه تنها در مواد غذایی وجود دارد بلکه محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست و مو هم که مستقیما با پوست تماس پیدا می کنند هم دیده می شود. مدیران آزمایشگاه ها و صنایع

شاید خیلی اوقات شنیده باشید که میکروارگانیسم ها و به خصوص باکتری ها باعث بروز بیماری و عفونت می شوند. این حساسیت نه تنها در مواد غذایی وجود دارد بلکه محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست و مو هم که مستقیما با پوست تماس پیدا می کنند هم دیده می شود. مدیران آزمایشگاه ها و صنایع با خرید تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی و انجام آزمایش های متعدد، استانداردهای الزامی را پاس می کنند. بدین ترتیب اطمینان حاصل می شود که محصولاتی که به دست مصرف کنندگان می رسد فاقد هرگونه میکروارگانیسم بیماری زایی باشند. 

جالب است بدانید که میکروارگانیسم هایی ویژه عمدا وارد فرمولاسیون محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی شده اند!

E:\royaniran\1\16 رپرتاژ\images\135.JPG

قدرت پروبیوتیک ها؛ انقلابی در صنعت آرایشی، بهداشتی، مراقبت و زیبایی پوست

احتمالا راجع به استفاده پروبیوتیک ها در محصولات غذایی و تاثیر فوق العاده آن ها در هضم و سیستم گوارش شنیده اید. اما حالا دیگر پروبیوتیک ها محدود به مواد غذایی مثل ماست نمی شوند. این میکروارگانیسم ها جایگاه ویژه ای در صنعت زیبایی پیدا کرده اند. در سال های گذشته روند کاملا رو به رشدی در استفاده از پروبیوتیک ها در محصولات آرایشی و بهداشتی دیده می شود. 

این باکتری های مفید اکنون راه خود را به درستی در صنعت آرایشی و بهداشتی باز کرده اند. در آینده خواهیم دید که روتین های مراقبت از پوست کاملا تحت تاثیر این میکروارگانیسم ها متحول خواهد شد. بی شک این تحول اساسی در جهت افزایش سلامت ما است. 

پروبیوتیک چیست؟

به طور کلی پروبیوتیک ها گروهی از باکتری های زنده هستند که به صورت طبیعی در بدن ما خصوصا دستگاه گوارش وجود دارند. این باکتری ها نه تنها به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کنند، بلکه مطالعات اخیر نشان می دهند که بر سیستم ایمنی بدن انسان تاثیر کاملا مثبتی دارند. 

اخیرا با افزایش توجه پژوهشگران به پروبیوتیک ها و اصل حفظ تعادل باکتری های زنده ضروری در بدن ما، تاثیر شگرف پروبیوتیک بر سلامت پوست نیز مرود مطالعات گسترده قرار گرفت. 

پروبیوتیک ها جانشین طبیعی و کارساز در حذف برخی مواد شیمیایی از محصولات پوستی می شوند.  

حفاظت از میکروبیوم پوست با پروبیوتیک ها 

به میکروب های همزیست بدن، میکروبیوم گفته می شود. میکروبیم ها بر فعالیت ها و متابولیسم بدن تاثیر خاصی دارند. از جمله بافت هایی که این میکروب ها در آن حضور گسترده ای دارند می توان به بافت پوست اشاره کرد. حضور میکروبیوم ها در سطح پوست تاثیر مستقیمی بر زیبایی و ظاهر آن از جمله وجود یا عدم وجود آکنه، شادابی و جوانی، نبود چین و چروک دارد.

E:\royaniran\1\16 رپرتاژ\images\133.JPG

مزایای مهم پروبیوتیک ها در حفظ سلامت و شادابی پوست

  • پوست دارای اکوسیستم میکروارگانیسم های خاص خود است و عدم تعادل در این اکوسیستم می تواند منجر به مشکلات پوستی مختلفی مانند آکنه، اگزما و روزاسه شود. پروبیوتیک ها با مهار رشد باکتری های مضر و تقویت رشد باکتری های مفید به بازیابی تعادل میکروارگانیسم های مفید پوست، کمک می کنند.
  • از طرف دیگر پروبیوتیک ها دارای خواص ضد التهابی هستند. همین خاصیت کمک به برطرف کردن راش های پوستی، التهابات و قرمزی ها می کند. همچینین این باکتری ها از افزایش سرعت بهبود زخم ها تاثیر چشمگیری داشته باشند.
  • پروبیوتیک ها تاثیر مهمی بر تحریک تولید سرامیدها دارند. سرامیدها لیپیدهای ضروری هساند که به آبرسانی و حفظ رطوبت پوست و انعطاف پذیری آن کمک می کنند.
  • همان طور که می دانید کلاژن یکی از پروتئین های ضروری پوست است که با افزایش سن به تدریج تولید آن کاهش پیدا می کند. برخی از سویه های پروبیوتیک ها می توانند تولید کلاژن را تحریک کنند که به بازسازی و جوانسازی پوست کمک می کند.
  • علاوه بر میکروبیوم پوست، نوع و تنوع میکروبیوم روده نیز تاثیر مستقیمی بر پوست دارد و از پیری زودرس و چین و چروک جلوگیری می کند.

E:\royaniran\1\16 رپرتاژ\images\134.JPG

مکانیسم های اثر پروبیوتیک ها بر پوست

با توجه به مطالعات پژوهشگران انگلیسی و کانادایی، باکتری های مفید پوست از طریق دو مکانیسم زیر باعث جلوگیری از رشد باکتری های بیماری زا، به خصوص باکتری های عامل ایجاد آکنه می شوند: 

  • ایجاد رقابت برای استفاده از مواد مغذی و فضا و درنهایت جلوگیری از تکثیر باکتری هایی که باعث ایجاد آکنه می شوند.
  • تولید سم و از بین بردن گونه های باکتریایی که باعث ایجاد آکنه و ظاهر بد پوست می شوند.

ویژگی های مهم محصولات آرایشی، بهداشتی و مراقبتی دارای پروبیوتیک

  • سیفدکنندگی
  • رطوبت دهنده و آبرسان
  • ضدالتهاب
  • ضد پیری و چین و چروک
  • از بین بردن آکنه و جلوگیری از ایجاد مجدد آن
  • خوش بو کردن

پروبیوتیک های در روتین پوستی و بهداشت شخصی

 امروزه پروبیوتیک ها در محصولا مختلفی از جمله شوینده ها، صابون، سرم های پوستی، انواع لوسیون و کرم، ماسک های هفتگی و روزانه، دئودورانت، پرایمر، بالم و رژلب، کرم پودر، ضدآفتاب و … استفاده و مورد اقبال عمومی نیز واقع شده اند. 

آینده پروبیوتیک ها و جایگاه آن ها در صنعت آرایشی و بهداشتی

صنعتی جهانی محصولات آرایشی و بهداشتی یکی از  صنایع بسیار بزرگ و با گردش مالی بسیار بالا است. مصرف کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی تحت هر شرایط اقتصادی و در هر جغرافیا همواره وجود دارند و با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، روز به روز به گردش مالی این صنعت افزوده می شود. 

جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۳ چیزی کمتر از یک درصد از گردش مالی این صنعت، به شاخه نوظهور محصولات آرایشی و بهداشتی بر پایه پروبیوتیک اختصاص داشته است. 

با توجه به استقبال مردن از محصولات آرایشی و بهداشتی ارگانیک، با مواد شیمیای و نگهدارنده کمتر و سازگار با محیط زیست، پیش بینی می شود در طول دهه آینده اقتصاد این شاخه تا ۱۰ تا ۱۵ برابر رشد کند. 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.